نوشته شده توسط : کنکور نویس

رینوپلاستی نام دیگر عمل زیبایی بینی می باشد که در طی آن، اندازه، شکل و تقارن تمامی قسمت های بینی اعم از پره ها، نوک و پل تغییر نموده و بینی ظاهر متعادل تری به خود می گیرد. این عمل را می توان به دو روش باز و بسته انجام داد که پزشک بر اساس شرایط بیمار یکی از روش ها را انتخاب می نماید. جراحی زیبایی بینی به افرادی که از اندازه و شکل ظاهری بینی خود ناراضی می باشند کمک می کند تا فرم مطلوب بینی خود را به دست آورند. همچنین با استفاده از جراحی زیبایی بینی می­ توان عملکرد بینی را در مواردی که دچار مشکل و آسیب ­های جدی شده است بهبود بخشید. به طور کلی اهداف جراحی بینی را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • کاهش طول بینی
  • رفع برجستگی بینی
  • رفع مشکلات تنفسی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • صاف نمودن بینی های کج
  • باریک نمودن بینی های پهن
  • ایجاد تناسب در بینی هایی که دچار آسیب شده اند.

زنان و مردان از هر سنی می­ توانند به جراحی زیبایی بینی توسط بهترین جراحان بینی کرج اقدام نمایند. این عمل در میان نوجوانان نیز طرفداران بسیاری دارد. البته این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که جراحان زیبایی در هنگام ارزیابی این موضوع که آیا فرد مراجعه کننده برای جراحی از لحاظ سنی شرایط را دارا می باشد یا خیر مراقبت های ویژه ای را انجام می دهند. در حالت کلی می توان گفت که بینی باید به طور کامل رشد کرده باشد و غالبا محدوده ی سنی ۱۴ سال برای دختران و ۱۶ سال برای پسران در نظر گرفته می شود. این نوع جراحی از انواع متفاوتی برخوردار می باشد که از جمله آن ها می توان به جراحی بینی گوشتی، جراحی بینی استخوانی، جراحی بینی قوزدار و… اشاره نمود. 

انواع مدل های بینی

 

  • مدل بینی گوشتی

این نوع بینی یکی از سخت ترین جراحی های رینوپلاستی را به دنبال دارد. ضخامت و چربی پوست در بینی گوشتی بیشتر از سایر انواع بینی است. اصطلاحا گفته می شود در این حالت استخوان غضروف بینی مغلوب و پوست بینی قالب است. این ویژگی بینی گوشتی، کار را برای جراح سخت خواهد کرد. چرا که ضخامت پوست و کمبود بانک غضروفی و بافت استخوانی، مانع از تبعیت پوست از فرم استخوانی غضروفی می شود.

 

  • مدل بینی زینی شکل

در بینی زینی شکل، غضروفی_استخوانی ، یا غضروفی و یا هردوی آن ها به صورت نزدیکتر بوده و پایین تر از خط نیم رخ طبیعی قرار می گیرد. این مدل بینی، یکی از شایع ترین دفورمیتی های بینی می باشد.

از جمله عوامل موثر در ایجاد این نوع دفورمیتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درگیری سپتوم استخوانی ناشی از وارد شدن ضربه به مرکز صورت
  • درگیری سپتوم غضروفی و برداشتن بیش از حد آن طی عمل سیتوپلاستی
  • بیماری هایی نظیر جزام، سالک و سیفلیس
  • مصرف کوکایین و …

لازم به ذکر است عوامل دیگری از جمله نژاد و یا فرم مادرزادی بینی نیز می تواند در این دسته بندی قرار گیرد.

 

  • مدل بینی با انحراف داخلی

بینی پیچ خورده یعنی بینی حول محور طولی خود پیچیده است. این نوع بینی عموما بر اثر صدمات تروماتیک همچون شکستگی استخوانی و صدمه غضروفی در دوران کودکی و رشد ایجاد می شود. انحراف شدید بینی یکی از اصلی ترین مشکلات اساسی این مدل بینی است که پیش از هر اقدامی باید اصلاح شود.

بینی پیچ خورده، مجموعه ای غضروفی_استخوانی است که همه قسمت ها را درگیر می کند. دلیل اصلی اهمیت اصلاح این انحراف این است که تمامی نواقص خارجی بینی به طور مستقیم با تیغه ی بینی در ارتباط است.

امکان بروز عوارض و نیاز به جراحی مجدد در بینی پیچ خورده بیش از سایر موارد است.

  • مدل بینی استخوانی

در مدل بینی استخوانی، پوست بینی نازک، بافت استخوانی محکم و بانک غضروفی کافی می باشد. در تیغه ی بینی افراد با این مدل بینی اغلب قوز خفیفی دیده می شود. دلیل اقدام به عمل جراحی در این گونه افراد، برداشتن قوز بینی و ایجاد فرم زیباتر می باشد. البته درمان عارضه هایی همچون انحراف تیغه ی بینی، بزرگ شدن شاخک های بینی، پولیپ بینی، شکستگی بینی و … می تواند از جمله دلایل افراد برای انجام عمل رینوپلاستی باشد.

مراحل انجام جراحی بینی

تقریبا همه افراد تمایل دارند قبل از اینکه رینوپلاستی انجام دهند، با روش کار آشنا شوند. عمل بینی طی مراحل زیر انجام خواهد شد:

  1. در ابتدا لازم است برای مشاوره به متخصص مراجعه کنید. عکس‌برداری‌های لازم انجام می‌گیرد تا متخصص دقیقا وضعیت بینی را بررسی نماید. سپس براساس حالت چهره، فرم بینی متناسب با آن را طراحی می‌کند. این مرحله نیاز به تخصص و البته زیباشناسی دارد چون فرم بینی بعد از عمل، زیبایی چهره را متأثر می‌کند.
  2. عمل بینی ممکن است باز یا بسته باشد و این مسأله تحت تأثیر میزان ناهنجاری بینی و شکل آن قرار دارد. در صورتی که بینی مشکل زیادی نداشته باشد، متخصص تصمیم می‌گیرد عمل بسته انجام دهد. اما حتماً این سؤال برای شما پیش آمده است که چگونه به صورت بسته می‌توان بینی را عمل کرد؟ در واقع در این حالت، برش‌ها از درون بینی انجام می‌گیرد در نتیجه در ظاهر، چیزی دیده نمی‌شود. اما در عمل باز، برش‌ها از بیرون اعمال می‌گردد تا پوست روی استخوان برداشته شود. در این زمان دکتر به راحتی می‌تواند عمل را روی غضروف و استخوان انجام دهد.
  3. هر گونه تغییری که باید در استخوان و غضروف بینی صورت گیرد، آغاز می‌گردد. البته لازم است بدانید گا‌هاً برای رسیدن به فرم‌ ایده‌آل بینی، متخصص تصمیم می‌گیرد پیوند غضروف انجام دهد. این غضروف از قسمت میانی بینی و یا حتی از غضروف گوش به دست می‌آید. تغییرات باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر زیبایی، در تنفس فرد خللی ایجاد نکند.
  4. بعد از اتمام کار، باید بخیه و پانسمان بینی انجام شود. این مرحله نیز به مهارت زیاد نیاز دارد. بخیه‌ها باید به گونه‌ای باشند که منجر به کلوئید نشوند.




:: بازدید از این مطلب : 691
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: